Teveel stress is een keuze

Ken jij ook het gevoel van stress? Ontspan, je bent niet de enige. In Nederland ervaren gemiddeld negen op de tien mensen dagelijks stress. Op zich is er met stress niets mis. We hebben dagelijks allemaal een gezonde dosis stress nodig. Dit zet ons immers aan tot actie. Denk maar eens aan een project op je werk met een deadline. Of een wedstrijd welke je moet spelen.

Of wellicht ervaar je momenteel door de corona crisis wel stress. Ook dit is niet vreemd. Je moet momenteel veel meer op je hoede zijn. Was ik wel voldoende mijn handen, hou ik wel voldoende afstand en denk ik wel genoeg na bij wat ik doe. Of de verandering van werkomgeving. Thuiswerken zijn we van nature niet gewend en plots worden we ertoe gedwongen. Hoe ga ik dit doen? En wat lastig al die skype vergaderingen……

Maar wat nu als stress teveel wordt?

Wanneer je dagelijks teveel stress ervaart gaat je lichaam en je brein hier een belangrijke rol spelen en kun je klachten krijgen als:

  • Slecht of onrustig slapen
  • Niet uitgerust wakker worden
  • Verminderde concentratie
  • Sneller geirriteerd
  • Vermiderde eetlust
  • Trek in slechte dingen
  • Verminderde zin in gemeenschap
  • En zo zijn er nog veel meer klachten op te noemen. Deze kun je vinden op mijn website.

5 Tips voor een stress gereduceerd leven

Tip 1. Beweeg voldoende.
Wandel per dag tenminste 30 tot 45 minuten.
Tip 2. Geniet
Geniet van het moment en kijk eens om je heen.
Tip 3. Neem rust momenten
Neem tijdens je middag pauze ook echt pauze. Loop bijvoorbeeld eens alleen een rondje.
Tip 4. Ontspannen voor het slapen gaan
Zet ’s avonds een half uur voordat je naar bed gaat de televisie uit en ontspan door bijvoorbeeld het lezen van een boek.
Tip 5. Beperk je social media
We zijn steeds meer gewend om altijd maar ‘online’ te zijn. Kijk eens  twee keer per dag op je social media.

Mooi hè. Dit is wat ik iedere dag zie tijdens mijn momenten van bewegen.