Ervaar jij stress?

Een gewicht van 1kg optillen is voor velen geen probleem. Maar hoe lang kan jij dat kleine gewicht omhoog houden? Dat is eigenlijk de vraag die je jezelf moet stellen. Want dat is het gevaar van stress. Het te lang moeten dragen van (kleine) lasten totdat het je teveel wordt.

Een gewicht van 1kg optillen is voor velen geen probleem. Maar hoe lang kan jij dat kleine gewicht omhoog houden? Dat is eigenlijk de vraag die je jezelf moet stellen. Want dat is het gevaar van stress. Het te lang moeten dragen van (kleine) lasten totdat het je teveel wordt.

Hoe gaat het?

Je voelt aan dat er iets is. Maar heb je even een slecht moment, ervaar je echt stress of loop je al tegen een burn-out aan. Het is belangrijk dat je weet waar je aan toe bent!


Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input

Wil je persoonlijk advies? Bel me op 06-54631969 of vul het contactformulier in.

Wat zijn de symptomen van stress

Herken jij jezelf in de volgende symptomen. Stel jezelf dan de eerlijke vraag of dit recente of al langvoorkomende klachten zijn.
We kunnen allemaal wel een stootje hebben, maar niemand is gebaat bij langdurige lasten. Jij niet en je omgeving niet!

Fysieke symptomen van stress
  • Hoofdpijn
  • Spanning in gewrichten
  • Slaaptekort
  • Last van de darmen
  • Gespannen spieren
  • Oorsuizen of oorkloppingen
  • Overmatig zweten
  • Maagpijn of maagspanningen
  • Misselijkheid
  • Verhoogde bloeddruk
  • Snellere hartslag
  • Duizeligheid
  • Onrustige ledematen
  • Oppervlakkige ademhaling
  • Nek- en schouderpijn
  • Moeheid
  • Overdadig eten of drinken
Psychische symptomen van stress
  • Algehele onrust
  • Problemen met concentratie
  • Druk maken over kleine zaken
  • Negativiteit
  • Snel geïrriteerd
  • Snel boos zijn
  • Emotioneel
  • Teruggetrokken
  • Lage mentale weerbaarheid
  • Donkere of negatieve gedachten

Wat is het gevaar van stress?

Stress, overspannen of burn-out?

Stress kan je voor langere tijd bij je dragen. Herken je de symptomen, let dan goed op jezelf. Soms is het voldoende om even extra bewust te leven. Neem meer tijd voor jezelf, pak wat meer rust, denk na waar je klachten vandaan komen en handel naar de oorzaak van je stressgevoelens. Doe je dit goed, dan zal je fysiek en mentaal weer redelijk snel herstellen.

Als je lange tijd met stress blijft lopen. Omdat je sterk wilt of moet zijn, voor jezelf of voor een ander, dan kan stress omslaan in overspannenheid. Als je overspannen bent, dan is het van belang dat je rust neemt. Niet alleen fysiek maar ook mentaal. Gun je jezelf die rust, dan kan je in een paar weken weer de oude zijn. 

Ben je overspannen en weiger je of kan je voor je gevoel geen stap terug nemen? Dan loop je de kans op een burn-out. En dan ben je echt verder van huis. Het is voor jezelf vaak moeilijk in te schatten of je nu gestresst bent, overspannen bent of een burn-out hebt. 

Herken je de symptomen en voel je nu dat je zo niet langer door kunt of dat je van dat vermoeide, negatieve en/of uitzichtloze gevoel af wilt. Ga eens praten met een professional. Om je te helpen bied ik je alvast een burn-out test aan. Voel je niet bezwaard om vrijblijvend even een belletje te doen en de mogelijkheden van mijn ondersteuning te ontdekken.

Doe de burn-out test

Weten waar je staat en aan jezelf toegeven dat je rust of hulp nodig hebt is al een grote stap in je herstel. Gebruik deze link om een officiële burn-out test te doen. Na het invullen van de vragen krijg je gelijk een uitslag. Doe er iets goeds mee!

Wil jij van je stress af?

Mijn aanpak is altijd geheel afhankelijk van wie je bent en welke klachten je ervaart. We zijn allemaal anders en reageren anders op de gebeurtenissen in ons leven. De one-size-fits-all aanpak werkt niet voor mij. En ook niet voor jou. We werken aan korte- en lange termijn doelen. Soms met een lach, soms met een traan, maar altijd gericht om jou weer in je eigen kracht te zetten. Vanuit de kern. Zodat je nu, maar ook in een later stadium aanvoelt als je weer in je eigen valkuilen dreigt te vallen.

Mijn 3-stappen aanpak
Stap 1

Bewustwording

Waarom heb je het zover laten komen? Er is nu nog niets ernstigs aan de hand, maar je gaat wel die kant op. We gaan vanuit de kern op zoek naar de reden dat je zo gestresst bent.
Stap 2

Aanpakken

Nu we weten wat jou vanuit de kern aanzet tot stressopwekkend gedrag, kunnen we dat aanpakken. Vanuit inzicht werken we naar het herkennen van niet gewenst gedrag.
Stap 3

Verandering

Nooit meer teveel stress. Dat is de inzet. En dat kan omdat jij nu kunt veranderen. Je weet immers wat leidt tot stress. Het is nu een kwestie van je gedrag aanpassen zodat jij er zelf beter van wordt!
Spreekt mijn aanpak je aan?

Wil je meer weten over wie ik ben, wat ik kan en of het klikt? Neem dan vrijblijvend contact met me op!

Minder stress en effectiever in het leven!
Waarom laat jij teveel stress toe in je leven?

Veelgestelde vragen en uitspraken over stress

Hoe lang duurt het voordat ik hersteld ben van stress gerelateerde klachten

Herstellen van stress gaat officieel in fasen. Alleen werken aan de "symptomen" is niet voldoende. Dat zou betekenen dat je heel even wat rust pakt, om daarna net zo hard tegen dezelfde problemen aan te lopen.

Wil je echt goed van stress herstellen, dan doorloop je een aantal fasen: de herstelfase, bewustwording, aanpakken en borgen. 

Alles bij elkaar kan herstellen van stress ongeveer 10-12 weken duren.

Hoe weet ik of ik teveel stress ervaar?

Dat is voor iedereen anders. Het gaat erom dat je geen last krijgt van stress. We ervaren allemaal dagelijks wel een gezonde dosis stress. Om te doen wat we moeten doen of omdat we ergens tegenop zien bijvoorbeeld. 

Wanneer stress teveel wordt, dan ga je het merken door uiting middels fysieke of psychische klachten. Als je dan nog geen rust neemt, dan loop je de kans om een burn-out te krijgen. 

Vanaf volgende week ga ik het anders doen

Herken je deze uitspraak. Of "Nog even dit weekend en dan ga ik echt meer rust pakken!".

Uitspraken waarmee je eigenlijk al laat zien dat je aan het uitstellen bent. Geheel normaal, maar niet waar je je eigen oorlog mee gaat winnen. Wil je echt iets betekenen voor je jezelf, dan zal je toch dieper moeten graven en ontdekken wat de onderliggende redenen zijn voor je gedrag.

Ik help je graag om te ontdekken wat jij vanuit de kern kunt aanpakken. Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met me op!

Recensie van Gert

Client stress coaching
Het is altijd lastig om een goede coaching te vinden waarmee je een click hebt en bij wie je de vrijheid voelt om je vragen te bespreken. Bij Henk was de click er vanaf het begin.De pragmatische en 'down to earth' aanpak van Henk hebben mij enorm gestimuleerd en gemotiveerd om mijn balans te hervinden en om mijn belemmeringen op te heffen, zowel privé als zakelijk. Ik kan Henk als coach van harte aanbevelen.

Wil je mij als coach?

Of liever gezegd. Wil je aan jezelf werken en er sterker en beter van worden?

Ik help je graag, maar laten we elkaar eerst leren kennen. Dan weet jij of ik de persoon ben die jou weer in je kracht kan zetten.
Neem contact met mij op of bekijk mijn tarieven pagina voor meer informatie.

HBM coaching

Trasmolenlaan 12
3447 GZ Woerden
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
KvK: 70764670
Tel: 06-54631969
www.hbmcoaching.nl

De kern

De passie van HBM coaching is om mensen beter en sterker te maken. Dat gebeurt door verder te gaan dan symptoombestrijding. De kern van het vraagstuk wordt blootgelegd, aangepakt en met elkaar zorgen we voor groei. Persoonlijke valkuilen worden herkenbaar en kunnen worden vermeden. 

Meer over HBM coaching